Lunam et Lupus

2014-02-02
21:59:46

Ride Ride Pony...

Har inte haft någon tid att skriva nu i helgen då det varit full fart hela tiden och det känns som om nu är första gången som jag sätter mig ner. 
Kan börja med att säga att SJ suger, fick stå och vänta i ett kallt Stockholm i fredags på ett tåg som inte ville komma, vilket resulterade i att jag kom fram ungefär en timma senare än planerat. Härligt, härligt jag som hade tänkt rida på fredagen. Blev ju inget med det utan fick bara fodra när jag kom hem och pussa på pollarna. En sak som jag märker när jag pratar med klasspolarna är att de tar det väldigt lugnt när de är hemma hos sina familjer på helgerna. Jag säger bara, vila kan man göra i graven.
Lördag morgon upp klockan halv sju, lika pigg som vanligt, slänga i sig frukost och sedan ut för att gör iordning ena hästen. Sen bär det iväg till närliggande westernstall där jag hjälper till med stallsysslor m.m i gengäld för träningar. Tillsammans med min stallkompanjon mockar vi hela stallet (14st boxar), fixar hösilage kassar, tömmer vattenhinkar och sopar stallgången. Därefter lunchfodrar vi oxå alla hästarna och fyller på vatten i hagarna. Efter detta är man ju lite lagom trött och när jag tar ut hästen ut boxen hon stått i under tiden vi arbetat upptäcker jag att hon givetvis är tjock i båda bakbenen. Jahopp blir ju bara att rida hem igen, väl hemma har svullnaden gått ner så vi rider ett lugnt westernpass i skritt på åkern. Kan tillägga att det skedde barbacka då min kompanjon i stallet fick med sig min sadel hem för att försöka laga några sömmar som gått upp. Skyndar efter ridpasset in för att äta lite snabbt, sen blir det ut och rida den andra hästen. Även detta passet blir barbacka men vi får istället fokusera på konsten att kunna gå lugnt, UTAN att dra iväg så fort ryttaren släpper efter på tyglarna en millimeter. Detta bemästrades med lite klättring och härliga galoppintervaller fram och tillbaka på skogsvägen hemmavid. Trött polle men båda två var nöjda efteråt. Kvällen spenderades på en fest mitt ute i ingenstans tillsammans med trevligt folk och måttliga mängder alkohol (med andra ord för lite ;) ). Kan såhär i efterhand säga att jag var glad att jag inte hade med mig mer då jag kom hem vid ett tiden inatt och redan då hade bestämt mig för att spendera ytterligare en dag i westernstallet. Så jag hoppade piggt ur sängen i morse när alarmet ringde och skyndade mig ner för att äta frukost. Eller så tar man sanningen där jag stänger av första alarmet, somnar om och väcks av mitt back-up alarm. Mumlar surt och börjar fundera på om jag verkligen ska släpa mig upp ur min varma säng för att gå ut i kylan. Slutar med att jag äntligen drar mig upp, överaskas av en härligt huvudvärk som hänger i tills jag kommer ut till hästarna. Idag fick den yngre pollan följa med då jag hade ett pass inplanerat för min tränare sedan tidigare. Så efter ett härligt stallpass var det dags att testa om det kan bli något i western väg med även min andra häst. Hon skötte sig väldigt bra och svarade bra på grundläggande hjälper, klarade även av att rida med enhandsfattning i vissa utav övningarna.
Något annat jag lärde mig idag var att det man inte har i huvudet får man ha i benen eller snarare hästens ben. Skulle letat fram hästfilmer till min kompanjon, vilket jag givetvis hade glömt. Så smidig som man är tar man en tripp på lite mindre än en mil med min andra polla för att leverera filmerna till dörren. Efteråt hade det självklart hunnit bli mörkt och en ficklampa hade man ju inte med sig. Underbart när man hör älgarna braka iväg i skogen när man kommer och hästen går på hovspetsarna. Men vi kom i alla fall hem helskinnade. 
Fick en trevlig överraskning när jag kom hem också. Min brors epa-traktor aka. rishögen har äntligen blivit klar efter alla reparationer och lämnat ladugården, vilket betyder mer plats för mig och alla hästsaker. Me happy! :D
Nej, nu blir det sängen. Frivillig uppstigning imorgon vid 06 tiden för att skjutsa både moder och broder.
 
Over and out!
 
Kommentar:
2014-02-03 @ 12:13:15
#1: Lina

HAHAHAHA assa älskar att läsa detta inlägget bara så spontant rätt ut xD så typiskt dig xD men såååå roligt att läsa på det viset, man tröttnar ju inte precis utan sitter bara och småfnissar för sig själv xD

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: