Lunam et Lupus

2014-09-07
21:20:00

Taste of Rhubarb!

Eftersom jag åkt på att genomlida ytterligare en inspark på universitetet, p.g.a antagning till en ny utbildning på samma skola, så har det inte blivit mycket tid till att skriva här på bloggen. För i år har jag faktiskt bestämt mig för att i alla fall försöka vara med på några av aktiviteterna under insparksveckorna som jag hindrades från förra året då jag fick svinkoppor i ljumskarna. Kan säga att det inte var precis skönt att gå runt i ca 30 graders värme med svidande öppna sår som skavde.. Men nu är jag pigg förutom en irriterande förkylning som smög sig på under veckan. Helgen har som vanligt tillbringats hemma men eftersom insparksveckorna är så lugna så kunde jag åka hem tidigt på fredagen vilket resulterade i att jag hann motionerna båda hästarna innan det blev mörkt. Känslan att åter kunna rida i högre tempo än skritt med Mettis är obeskrivlig. Visst kan jag svära så det osar när jag väl är ute med henne då hon mer liknar en studsboll än en häst men när hon väl slappnar av känns det så rätt att sitta på henne. För att inte gå för fort fram har jag satt en maxgräns på fyra dagar som hon får gå i veckan, så det blir ungefär varannan dag. Men det kommer troligtvis bli lite färre då mamma inte alltid har tid att rida när jag är iväg i skolan.
Idag var vi ute en sväng barbacka och sprätte runt på skogsvägarna. Men eftersom hon ska skritta på hårt underlag fick vi utmana trafiksäkerheten lite och skritta längs med en större asfalterad väg. Mettis bryr sig inte jätte mycket om all trafik (ovanligt lite när jag var ute) men kan reagera lite på större lastbilar, vilket är förståligt. Men det som gör mig som ryttare sjukt irriterad är när 90% av alla bilar vi möter eller blir omkörda av inte släpper på gasen det minsta och de som kör om byter knappt fil. Jag skulle aldrig riskera att få en häst i rutan på min bil i alla fall. Sen kommer det en tankbil med släp i nedförsbacke som säkert har det jobbigare att få stopp på hela sitt ekipage men han ser oss och saktar ner farten långt innan. Då blir man riktigt glad så självklart fick han en tacksam hälsning från oss när han passerade och Mettis behöll lugnet. Det är inte första gången detta händer så man får uppfattningen att lastbilschaufförerna har bättre sunt förnuft än de tröga bilisterna.... I alla fall skötte sig Mettis jätte bra för att vara henne och vi kom hem i ett stycke.
 
Olivia fick gå ett pass i ridhuset tillsammans med min stallkumpan och hennes häst idag. Hon har lite idéer för sig att man ska tjura ihop istället för att börja trava i vissa lägen men annars sköter hon sig riktigt bra och sänker sig fint. Så en westernsadel skulle inte vara helt fel nu men det kommer nog få vänta så länge jag är fattig student. Sadeln som jag hade hemma på prov var alldeles för svängd så den gungade på hennes raka rygg så den var bara att lämna tillbaka "/
Innan dagen var till ända hann jag också duscha båda mina lortgrisar ordentligt med schampo och såpa så nu är Mettis ännu fluffigare med sin vinterpäls som hon satt över en vecka. Tyvärr hann jag inte ta någon bild på henne för efter att ha städat undan efter mig så hade jag en kvart på mig att ta mig till westernstallet för ett stallmöte. Stress in och tvätta av den värsta skiten i ansiktet (jag kan inte vara ren även när jag duschar pollarna ^^ ). Men jag hann som tur är och fick sitta och mumsa gifflar medan man lyssnar på stallchefen :3
 
Som jag sa är insparksveckorna chill så behöver inte åka upp förrän imon, vilket betyder tidig uppgång och hinna med allt roligt med pollarna innan jag åker. så det ska ridas, fixas hovar och eventuellt fotas lite. Så kanske att det blir några bilder till bloggen.
Nu ska jag mumsa i mig resten av min urgoda rabarberpaj och jag vet att det i alla fall finns minst en som läser detta som är avundsjuk ;)
 
Over and Out!
     
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: