Lunam et Lupus

2014-05-19
08:41:51

Warm Spring

Då var det dags för ett litet ryck igen efter några månaders uppehåll.
Kanske är med det fina vädret som motivationen kommer tillbaka, eller så är det bara en ursäkt för att kunna smita undan från sådant som man egentligen ska göra som att plugga till exempel. Dagarna går i alla fall snabbt nu och det är ungefär tre veckor kvar tills jag går på sommarlov och äntligen får ett rejält break från allt här uppe.
Helgen har tillbringats hemma som vanligt och har varit fylld av jobb på både lördagen och söndagen. Det vanliga med stalljobb osv. Men lite lättare har vi haft det eftersom hästarna går in senare på kvällarna och en häst åkte iväg på lördagen. Det betyder mindre att mocka och färre silage kassar att packa. Under lördagen red jag båda hästarna nere i ridhuset. På förmiddagen red jag Mettis och vi tränade på de lite svårare trail hindren som kommer vara med på nästa helgs tävling. Hon har fortfarande problem med att backa in mellan två bommar då hon är rädd för att slå i dem. Det mesta andra klarade hon faktiskt rätt så bra, speciellt trånga passager. Sen är det väldigt svårt att värdera svårighetsnivån som klassen kommer ligga på så jag tränar gärna så svårt som möjligt. Vi tränade också på övergångar mellan galopp och skritt, som hon är väldigt dålig på, men den dagen hon förstår att hon ska sätta in bakbenen ordentligt under sig tror jag att det kommer gå galant. Så det är bara att träna på.
Olivia sen fick sig också en genomkörare på eftermiddagen med ungefär samma tema och om jag tyckte Mettis va jobbig så var Olivia ungefär tio gånger värre. Hon skulle springa ifrån mig för det mesta och ville inte jobba som jag ville. Man kan heller inte säga att mitt dåliga tålamod hjälpte till. Visst att jag har blivit bättre på att kontrollera mig själv men ibland är det väldigt svårt. Fick lite hjälp när min ena tränare kom in i ridhuset i några minuter, lyckades lugna ner mig och eftersom hon kom med bra tips så började det fungera bättre efteråt. Tänk vad mycket det kan hjälpa med lite tips från någon som vet vad hon talar om.
Under söndagen hann jag bara rida en häst och det gjorde jag klockan 7 på morgonen. En härlig uteritt på Mettis i det fina vädret. Stod någon minut på morgonen och funderade på om jag skulle rida med gramanen på då hon är lättare att kontrollera med den på, men betämde mig för att den nog inte behövdes så red iväg utan. Ångrade mig efter någon kilometer när hon började slänga upp huvudet och smyg öka så fort jag släppte efter i handen. Det blev lite väl mycket bråk för min del så när jag vi red hemåt efter en timma var både jag och hästen svettiga och trötta. Men jag var i alla fall nöjd med helgen och ser redan fram emot nästa helg då det är dags för både tävling och släktträff. Ska bli riktigt roligt och helgen efter det är det både tävling på High Chaparral och uppe hos GOTA. Dubbelt med tävlingar och massa kul!
 
Over and Out!
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: